De vraag die iedere leider zich wel afvraagt: ‘Hoe wordt je een betere leidinggevende?’. In deze blog lees je wat het inhoudt, welke vaardigheden en taken bij de rol horen en welke valkuilen er zijn. Verder vertellen we je een paar tips & tricks over leiderschap. De drie taken van een leider zijn

  1. Een leider draagt de missie, visie en strategie uit
  2. Een leider kent en deelt de waarden van de organisatie
  3. Enthousiasmeren en inspireren van je medewerkers

Missie, visie & strategie

Als leidinggevende is een zeer belangrijke vaardigheid dat je de missie, visie en strategie  bepaalt of uitdraagt. Wanneer je zelf geen directeur bent zijn al die punten waarschijnlijk al bedacht. Je wilt natuurlijk dat al je medewerkers betrokken zijn met de doelen van de afdeling waar ze werken, maar hoe doe je dat?

  • Check wat zij denken dat het doel is van jullie bedrijf en afdeling
  • Besteed er aandacht aan op teamdagen of bij nieuwe medewerkers

De leidinggevende moet niet in valkuilen vallen, zoals op het moment dat je moppert neem je geen verantwoordelijkheid. Probeer de valkuilen die een leidinggevende kan hebben met de missie, visie en strategie zijn: Strategie is gedoe, ik heb het niet bedacht of ze hebben geen strategie. Je moet je verantwoordelijkheid nemen als leidinggevende.

Kennen en delen van de waarden

Elke organisatie heeft waarden. De waarden gaan niet over je product of dienst, maar over de mentaliteit binnen je bedrijf. Als leidinggevende heb je hierin ook weer valkuilen, zoals:

  • Conflicterende waarden
  • Ik heb ze niet bedacht
  • Ze hebben geen waarden

Om een betere leidinggevende te worden moet je de regie in je handen nemen. Je moet jezelf de vraag stellen: ‘Kan ik het veranderen?’. Zo ja? doe het dan. Als het niet kan moet je dat accepteren en weggaan.

Betere leiderschap met enthousiasmeren & inspireren

Met leiderschap moet je je medewerkers kunnen meenemen in je verhaal zodat je ze kun enthousiasmeren. Hoe zorg je ervoor dat je een authentiek en geloofwaardig verhaal hebt? Je maakt je verhaal persoonlijk en authentiek. Dat doe je door je medewerkers mee te nemen in wat er in je hoofd afspeelt. Blijf je boodschap ook herhalen en zorg dat het aansluit op je medewerkers. De valkuilen hierin zijn:

  • Je doet het niet
  • Je probeert de medewerkers te overtuigen

Om niet in deze valkuilen te vallen moet je onderzoeken wat je tegenhoudt. Of waarom je medewerkers moeite hebben met je boodschap.

Wil je meer lezen over hoe je effectief coachend leiding moet geven? Bekijk ons boek!