Coaching on the job - Zo doe je dat

Wat is dat nu eigenlijk? 

Bij coaching on the job denk je al snel aan een coach, die binnen een bedrijf werknemers en leidinggevenden coacht. En dat klopt. Dat kan het ook inderdaad zijn. Maar veel vaker komt het subtieler en in meerdere vormen. 

‘Coaching on the job’ heeft vooral te maken met de taakvolwassenheid van je medewerker of collega en de manier waarop jij daarop reageert. 

Het heeft te maken met de mate waarin hij of zij zelfstandig taken kan uitvoeren. Deze ‘taakvolwassenheid’ of ‘taak rijpheid’ heeft invloed op stijl waarin jij diegene benaderd en coacht. En aan jou de taak om daarin de juiste coachende stijl te vinden. Hier loop je tegenaan als leidinggevende, maar ook als medewerker bij het inwerken van een andere collega of als projectleider wanneer je iets verwacht van je team. Meer leren over ‘coaching on the job’ is dus heel fijn omdat je er vrijwel zeker altijd in je werkende leven mee te maken gaat krijgen. 

 ‘Coaching on the job’, raakt eigenlijk het situationeel leidinggeven. Daarover hebben we eerder al een blog geschreven. Die is hier te lezen.

Deze coaching, kan zowel bewust als onbewust gebeuren.

coaching on the job

Bewuste ‘coaching on the job’

Dit is dat de medewerker ervan op de hoogte is dat hij gecoached wordt. Je hebt gecontracteerd dat er bijvoorbeeld meer begeleiding nodig is om hem of haar bepaalde taken beter te laten uitvoeren of op het omgaan met lastige situaties.

Onbewust coaching on the job

Dit zit hem in de feedback van die jij geeft als leidinggevende of manager. De feedback werkt dan sturend waardoor een werknemer zich bewuster is van zijn of haar gedrag en dit dan kan aanpassen.  

Als manager, collega of leidinggevende is het handig om die goede feedback effectieve gespreksvoering onder de knie te krijgen. Hierdoor komt de feedback beter aan en zal je medewerker ook eerder iets met de feedback kunnen doen.

Om dit goed onder de knie te krijgen heeft NONONS een speciale opleiding ontwikkelt: de Coach Basics. Effectieve gespreksvoering is de basis voor elk gesprek, vooral als je wilt weten hoe je beter je medewerkers kunt helpen, coachen en/of adviseren. Je komt er namelijk achter wat het verschil is tussen deze drie. 

Zo weet je ook hoe je je medewerkers beter kunt ‘coachen on the job’. 

coaching on the job