Non-profit organisatie
Een van onze klanten belde NONONS. Er was een manager dat een team ging aansturen dat niet lekker samenwerkte. Er waren onderlinge onduidelijkheden, onderlinge ergernissen die niet uitgesproken werden. Het team volde als los zand. Er was onduidelijk over de processen, rollen en taken. En er werd gezegd: we werken in eilandjes en er is weinig tot geen teamgevoel.
We zijn gestart met individuele interviews van alle teamleden en de manager. Vervolgens maakten we een korte samenvatting van die interviews en een programma die we later aan de manager voorlegden. Het leuke maar ook lastige bij teamcoaching is dat het programma nooit vaststaat. Als teamcoach kom je met een grof idee van de onderwerpen en oefeningen die je van plan bent te doen, maar het kan altijd anders lopen. Daarom is de check-in en check-out heel belangrijk, hoe gaat het met iedereen en wat is er hierna nodig.
Met deze groep heeft de NONONS teamcoach inmiddels 3 teamdagen doorgebracht en er komt nog een vierde dag aan. De teamcoach past het programma aan op wat hij of zij tegenkomt in de groep. Het proces is niet goed te voorspellen.
Wat er vaak aan bod komt is: de diepte ingaan en uitvragen; waar kom je vandaan en wat heb je meegekregen van thuis en hoe komt dat terug op de werkvloer? Hoe zorg je dat je goed voor jezelf en anderen zorgt in de samenwerking, het eerlijke gesprek oefenen, het regiemodel bespreken en oefenen, hoe kun je altijd regie nemen over de situatie. Vaak geven we de groep wat huiswerk over sterkten/zwakten, de waarden van het team.