Wat is coachen eigenlijk en wat is het niet?

5 misverstanden over coachen

NONONS is expert in coachopleidingen. Wij bieden verschillende programma’s voor mensen die willen leren coachen. In die verschillende opleidingen hebben we het natuurlijk ook over de vraag die vaak wordt gesteld: wat is coaching eigenlijk?  En wat is het niet. Er bestaan veel ideeën en misverstanden over wat mensen denken dat coachen is of wat coaches moeten kunnen. De komende weken delen we elke week zo’n misverstand. Maar we zijn vast niet volledig met deze reeks. Laat ons weten of je ze herkent en of we er misschien nog een vergeten zijn.

Misverstand 1: Coachen is heel goede vragen stellen

Veel mensen denken dat coachen alleen vragen stellen is. En nu is het zonder meer waar dat in een coachgesprek vragen gesteld worden.  Maar als je veel vragen stelt ben je nog geen goede coach.

Soms stellen coaches in onze opleidingen zoveel vragen dat het eerder lijkt op een kruisverhoor. “Wat zei jij dan? Waarom zei je dat? Vond je dat zelf een goede zet? En hoe reageerde hij toen? Doe je dat altijd? Wat mij als coachopleider soms opvalt is dat de coach dan vooral bezig is om zijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen. Terwijl het doel van een coachgesprek moet zijn dat de coach de coachee  aan het denken zet. Als de coach vragen stelt omdat hij zelf precies wil weten hoe het zit, is de coachee de coach aan het bedienen in plaats van andersom. Dus beland je coachee in een please-stand en niet in een leer-en reflecteerstand, waar je hem juist wil hebben.

Stel geen nieuwsgierigheidsvragen (die zijn om jou te dienen) maar vragen die de coachee aanzet tot denken (die het proces van de coachee dienen). Het helpt ook om regelmatig tijdens het gesprek te checken of je coachee zichzelf wat nieuws hoort vertellen.

Bijvoorbeeld: Je coachee Jan heeft last van zijn irritatie binnen zijn MT. Hij vindt het bureaucratisch. Als je nieuwsgierigheidsvragen stelt, vraag je:

  • Hoe lang werk je er al?
  • Uit hoeveel mensen bestaat jouw MT?
  • En wat is wiens rol?
  • Hoezo is er sprake van bureaucratie?
  • Wie neemt het uiteindelijke besluit?

Maar je zou ook reflectieve vragen kunnen stellen:

  • Wil je wat meer vertellen over jouw irritatie?
  • Hoe voelde dat?
  • En hoe is dat als je je niet serieus genomen voelt?
  • Herken je dat ook van andere situaties?
  • Als je jezelf zit hoort vertellen, wat denk je dan? Wat voel je dan? Hoe is dat
  • Wil je mij meenemen wat er nu gebeurt, nu je het aan het vertellen bent?
  • Als je dit vertelt, zie je dan een patroon?
  • Wil je mij eens meenemen in jouw hoofd?
  • Kun je eens minutieus teruggaan naar de situatie en stap voor stap vertellen gebeurde en wat je voelde?
  • Hoe kijk je terug?
  • Hoe zou je dit samenvatten?
  • Wat is het belangrijkste van wat je net vertelde?
  • Hoe zou je ernaar kijken als iemand anders dit aan jou zou vertellen
  • Hoe zou het zijn om dit te horen vanuit het perspectief van de ander in dit verhaal?

Volgende keer volgt de ontknoping van misverstand 2!

Ben je nog geen coach maar ben je wel geïnteresseerd geworden? Lees dan meer over hoe je er achter komt of je geschikt zou zijn als coach of kijk bij de coachopleidingen voor een coach die bij jou past. In elk van de geaccrediteerde coachopleidingen van NONONS kijken we ook naar de misverstanden die er zijn over coaching. Daarnaast krijg je bergen handvatten en tools om effectief en zuiver te kunnen coachen.

Meer weten? Bezoek een van onze vrijblijvende informatie avonden of lees alvast het boek No-Nonsense coaching, van Anne de Jong voor je alle ins en outs van het coachvak. Koop hem nu bij ons in de webshop.