Tips voor leidinggevende

Wat is leiderschap?

Wat is leiderschap?

Als je aan leiderschap denkt, dan denk je automatisch aan grote bekende leiders. Presidenten, directeuren, belangrijke invloedrijke figuren. De beste en meest inspirerende leiders zijn al jaren Nelson Mandela, Barack Obama en Martin Luther King. En de hoogst...

Situationeel leiderschap

Situationeel leiderschap

Toen ik startte met leidinggeven, dacht ik dat elke medewerker, net als ik, veel vrijheid wilde. Ik haat het als managers zich te veel met mij bemoeien. Ik denk altijd, ik doe mijn ding en je hoort het wel als ik hulp nodig heb. Maar al snel bleek dat deze stijl niet...

Coachend leiderschap

Coachend leiderschap

Leidinggeven en coachen oftewel coachend leiderschap; als je het allebei in de vingers hebt, dan heb je goud in handen. Als leidinggevende heb je verschillende rollen. Je bent leider, manager en coach. Als leider bepaal je de visie en de missie. Waar wil je naar toe...

Hoe word je een betere leidinggevende

Hoe word je een betere leidinggevende

De vraag die iedere leider zich wel afvraagt: 'Hoe wordt je een betere leidinggevende?'. In deze blog lees je wat het inhoudt, welke vaardigheden en taken bij de rol horen en welke valkuilen er zijn. Verder vertellen we je een paar tips & tricks over leiderschap....

Leidinggeven op afstand: Hoe doe je dat?

Leidinggeven op afstand: Hoe doe je dat?

Het afgelopen jaar zijn we massaal ingericht op onze thuiswerkplek. Deze noodgedwongen en nieuwe situatie vraagt om improvisatie, aanpassingsvermogen en een nieuwe manier van werken. Ook voor leidinggevenden is het even wennen, want hoe doe je dat nou? Leidinggeven...

Regie houden in gesprek

Regie houden in gesprek

Soms loopt een gesprek met je medewerker niet helemaal zoals je had gehoopt dat het zou lopen. Je merkt dat je geen grip meer hebt. Met de volgende stappen kun je ervoor zorgen dat je als manager de regie kan houden in een gesprek met je medewerker. Contracteren:...

Actief luisteren als leidinggevende

Actief luisteren als leidinggevende

De eindejaarsevaluatie gesprekken komen er weer aan. Ook dan is het als manager het belangrijk dat je goed kan luisteren. Dit is onderdeel van coachende gespreksvoering voor de manager. Maar zo simpel is dat nog niet, echt goed luisteren. Om te beginnen is het van...

Coachende gespreksvoering voor de manager

Coachende gespreksvoering voor de manager

Als je een leidinggevende functie hebt spreek je je medewerkers regelmatig en voer je vaak helpende gesprekken. Door middel van coachende gespreksvoering ben je beter in staat om te weten wat er echt speelt bij je medewerkers en kun je hen verder helpen en motiveren....

Respectvol confronteren

Respectvol confronteren

 Je coachee respectvol confronteren, je manager aanspreken op zijn gedrag of je partner een spiegel voorhouden, het kan erg lastig zijn om te doen. Wil je graag iemand confronteren op een respectvolle manier maar weet je niet hoe je dat moet aanpakken? Wij hebben een...

Efficiënt werken: tackel je binnenlopers

Efficiënt werken: tackel je binnenlopers

“Heb je 1 minuutje?” “Mag ik even wat vragen?” “Moet je nou horen, wat er misgaat in mijn project!”  Efficiënt werken  Ken je dat? Dat je je probeert te concentreren, maar dat er steeds iemand binnenloopt? Ze zeggen altijd dat ze heel even...

Coach worden zonder opleiding

Coach worden zonder opleiding

Coach worden zonder opleiding, kan dat? En vertrouwen mensen je als je geen opleiding of training hebt gedaan? En wat is het verschil tussen een coach die een opleiding heeft gedaan en iemand zonder opleiding? Dat gaan wij uitleggen. Het is namelijk belangrijk om...

Hoe word ik een goede coach?

Hoe word ik een goede coach?

Ben je al jaren coach of ben je net begonnen? Je vraagt je vast wel eens af of je een goede coach bent. Ben je ondersteunend genoeg en stel je de juiste vragen aan iemand? De grote vraag ‘Hoe word ik een goede coach?’ houdt iedereen wel eens bezig. Het maakt niet uit...

Management stijlen: welke past bij jou?

Management stijlen: welke past bij jou?

Elke manager gebruikt een andere stijl in het leidinggeven. Dit verschilt natuurlijk per persoon maar ook per situatie. Er zijn ontzettend veel verschillende management stijlen te onderscheiden, van persoonlijk leiderschap tot dwingend leiderschap. Welke...

Competenties leidinggevende: de 3 belangrijkste op een rij.

Competenties leidinggevende: de 3 belangrijkste op een rij.

Als leidinggevende ben je vaak verantwoordelijk voor het bereiken van een bepaald doel. Leidinggeven draait niet alleen om het aansturen van mensen. Je zorgt ondertussen ook voor een goede samenwerking binnen je team en je motiveert en ondersteunt mensen om...

Leren luisteren

Leren luisteren

Goed luisteren, je kunt leren luisteren tijdens onze opleiding Coach Intern, waar je alles leert over het coachen van collega’s. Wil jij je collega’s echt verder helpen? Een luisterend oor zijn is erg belangrijk bij het coachen van collega's. In deze blog-reeks vind...

Hoe ga je om met veelpraters

Hoe ga je om met veelpraters

Hoe word ik zichtbaar op het werk, is de coachvraag waarmee mijn coachee aan de slag wil. Al in het intakegesprek raak ik haar compleet kwijt. Ze gaat van hoofdweg naar zijspoor, van het ene detail naar het andere. Ik heb geen enkel idee meer hoe, waar en wanneer we...

Omgaan met negatieve medewerkers, hoe doe je dat?

Omgaan met negatieve medewerkers, hoe doe je dat?

Een negatieve medewerker heb je bijna overal. Bij elk bedrijf loopt wel een Gijs rond, die overal over moppert. En een Joost, die tegen elke verandering is. Of een Lydia, die negatief is omdat ze vindt dat ze niet genoeg kansen krijgt. Maar hoe kun je het beste omgaan...

Coachingstips voor managers

Coachingstips voor managers

Als je interne coach bent bij een organisatie, dan zul je veel coachvragen krijgen die direct of indirect gaan over werkgeluk. Ook in je eigen coachpraktijk kom je ongetwijfeld coachees tegen met coachvragen die te maken hebben met hun baan. Ze krijgen...

Complimenten geven

Complimenten geven

Stel, je geeft een presentatie. Halverwege stopt de laptop ermee, waardoor je een tijdje bezig bent om het apparaat weer aan de praat te krijgen. Bij de eerste kritische vraag die je krijgt, raak je de draad kwijt. Je komt niet goed uit je woorden en er wordt wat...