Mensen komen in loopbaancoaching omdat ze willen weten wat ze willen.
Samen met de coachee zoek je het midden tussen dromen, kunnen en moeten
Wij maken gebruik van het model Loopbaancoaching. Dat biedt een goede en duidelijke structuur voor coachingsgesprekken bij trajecten voor loopbaancoaching.
Tijdens de trajecten kom je vaak ook heel andere zaken op het spoor, dat noemen wij bijvangst. Daardoor haalt een coachee nog meer uit een traject. Ik geef je tips om bijvangst te achterhalen.
In onze opleiding Coach Intensive leer je meer over loopbaancoaching.
Algemeen in loopbaancoaching
Je ziet (heel zwart-wit) twee soorten coachees.
De eerste coachee zoekt een stok achter de deur, wil graag samen op zoek naar een richting. Deze coachee heeft zin in de oefeningen van de loopbaancoaching en opdrachten en voert deze nauwgezet uit. De coachee is tevreden met een richting en kan zelf hiermee verder.
De tweede coachee wil graag dat jij de ideale baan voor hem vindt. Vindt de opdrachten lastig en de uitkomst minimaal, hij had wat meer verwacht van de loopbaancoaching. Deze coachee heeft vaak last van een groter thema. Hij kan geen verantwoordelijkheid nemen, maakt zich afhankelijk van anderen, kan niet kiezen.
Voorbeeld: Ari wilde een loopbaancaoching. Hij was ontevreden met zijn werk en wist niet goed wat hij wilde. Tijdens de gesprekken ontdekte hij dat hij dit ook bij zijn echtgenoot had en in zijn huis. Hij had meer een personal coach nodig dan een coach die hem hielp met zijn loopbaanstrategie.
Tip: check of het thema van niet kunnen kiezen en wachten tot de ander kiest breder speelt.
3 aspecten die je onderzoekt bij loopbaancoaching
1. Dromen
Bij dromen zie je mensen die hun dromen en verlangens goed kunnen verwoorden. Ze kunnen hier goed over vertellen en stappen samen met de coach in de fantasie. Je hebt ook coachees die al blokkeren bij een vraag over passie en dromen. Ze zeggen geen passies te hebben en kunnen zich slecht voorstellen hoe het eruitziet als hun droom werkelijkheid wordt. Ze vinden het moeilijk zichzelf de vrijheid te geven om in hun gedachten plezier te hebben. Dat lukt niet zonder ratio. Ze worden als het ware overgenomen door een realistisch, gecontroleerd of kritisch deel van zichzelf.
Marleen haakte af toen de coach begon over haar droomberoepen. Ze zei: dat is niet realistisch. Bij alles wat de coach opperde, reageerde Marleen met: ‘ja, maar’.
Tip: check of het niet kunnen verwoorden van dromen vaker voorkomt. En of het deel wat de fantasie tegenhoudt (het controle-deel, de ratio of het kritische deel) ook in andere aspecten van het leven van de coachee langskomt.
2. Talenten
Bij onderzoek naar talenten in de loopbaancoaching zie je mensen die het heerlijk vinden om over hun talenten te praten en mensen die het heel vervelend vinden. Zij willen bescheiden zijn of waarderen hun talent niet. Ik had iemand in coaching die zou navragen wat collega’s haar grootste talenten vonden. Het duurde een week voordat ze die mailtjes kon lezen.
Ik zag de talentenlijst van Joris en werd er blij van. Wat een mooie woorden. Ik was verbaasd dat Joris zei: ik heb dus geen talenten. Hij bleek een tweelingbroer te hebben die de slimme was, Joris was de sociale. Alle mooie complimenten over zijn sociale talenten kwamen niet bij hem binnen.
Tip: Check of bescheidenheid of het niet waarderen van eigen talenten een breder thema is.
3. Moeten
Bij moeten gaat het over randvoorwaarden, en dus vooral over materiële zaken. Soms merk je dat een coachee een bijzondere verhouding heeft met geld.
Marti heeft een vermogende echtgenoot die haar gunt haar eigen bedrijf op te zetten. Toch wil ze dit per se niet omdat ze ooit heeft besloten dat ze als vrouw haar eigen geld moet verdienen en niet zoals haar moeder afhankelijk mag zijn.
Tip: check of er een breder thema zit op geld en voor jezelf opkomen.
Meer leren over loopbaancoaching? Volg dan ons Coach Intensive opleiding
Vul het onderstaande formulier in om het model te downloaden.