Je hebt een baan waarin je regelmatig coachende gesprekken voert. Gesprekken waarin je mensen verder wilt helpen. Je bent bijvoorbeeld interne coach, talentmanager, HR-professional, of iets vergelijkbaars. Je helpt anderen in het omgaan met lastige situaties, stress, ingewikkelde mensen etc. Je weet alleen niet altijd hoe je ze verder kunt helpen. Je voert de gesprekken naar eer en geweten, maar waarom loopt het ene gesprek zoveel lekkerder dan het andere? En waarom zet de een wel stappen en de ander niet?
Zou het niet heerlijk zijn als je hier ook echt handvatten voor hebt? Dat je weet hoe je anderen duurzaam verder kunt helpen. Daarvoor heb je coaching skills nodig. De vaardigheid om de ander te helpen stappen te zetten, richting hun doel. Als je goed kunt coachen, los jij de problemen niet op voor de ander, maar weet je hoe je hem of haar zelf de antwoorden en oplossingen leert vinden en ontdekken. Dat leer je in de op maat gemaakte training: Coaching skills.
Over de training
Coaching skills
Een training over coaching skills is ontzettend handig voor functies waarin je veel helpende gesprekken voert. In deze training krijg je meer inzicht over jezelf, leer je over het coachvak (wat is het wel en wat niet) en leer je de vaardigheid van het coachen. Je krijgt inzicht in de belangrijkste valkuilen en hoe je zuiver en effectief kunt blijven in je gesprekken. Je krijgt handige coachtechnieken zoals onderzoekend doorvragen, de vraag achter de vraag achterhalen, respectvol interveniëren en je leert hoe je de oplossing bij de ander kunt laten. Je oefent veel in de training en je krijgt feedback op hoe je het doet. Zo kun je hierna vol zelfvertrouwen een coachend gesprek voeren.
Geaccrediteerde coachopleiding
Wil je als bedrijf een stapje verder gaan en een coachopleiding aanbieden met diploma? Dan kunnen we een incompany variant ontwikkelen van een van onze coachopleidingen. Afhankelijk van de jullie vraag maken we een compacter of juist uitgebreider programma. Met handige gesprekstechnieken en coachvaardigheden leren de coaches-in-opleiding anderen veranderen en zich verder te ontwikkelen.
Klantcase Transavia
Transavia kwam bij ons met de vraag of NONONS een intern coachopleiding kon ontwikkelen en geven. Transavia maakt veel gebruik van coaching om medewerkers te laten ontwikkelen en groeien. Maar in plaats van externe coaches in te zetten, investeert Transavia liever in eigen mensen. Transavia koos voor NONONS vanwege onze kwalitatieve geaccrediteerde coachopleidingen en de ervaring die onze opleiders hebben met het opleiden in het bedrijfsleven.
Samen hebben we de randvoorwaarden bepaald voor een succesvol opleidingstraject. We begonnen met het bepalen van een helder plan van aanpak. Stap 1 was een uitgebreide en zorgvuldige selectieprocedure. Transavia-medewerkers die de opleidingen wilden volgen, moesten een duidelijke motivatie insturen en kunnen aantonen dat ze ook ná de opleiding tijd vrij konden maken om te besteden aan het voeren van coachgesprekken.
NONONS heeft, speciaal voor Transavia, een coach- en trainersopleiding op maat ontwikkeld. Meer dan twintig Transavia-medewerkers zijn opgeleid tot coach en trainer. Ze hebben allemaal hun diploma gehaald en werken nu als interne coach en/of trainer binnen Transavia.
Klantcase Opleidingstraject coaching skills voor Evoke
Evoke is een detacheringsbureau dat op een slimme manier connecties legt tussen technische professionals op mbo- hbo- en wo-niveau en bedrijven uit de sectoren Technologie, Bouw & Infra en Supply Chain & Logistiek. Voor Evoke is het belangrijk dat hun professionals zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarom willen ze dat hun relatiemanagers uitblinken in het coachen van professionals. Dat is zelfs een van hun succespijlers. Vandaar dat ze bij NONONS aanklopten voor een opleidingstraject, gericht op het versterken van coachvaardigheden van hun relatiemanagers.
We hebben twee programma’s ontwikkeld: een leiderschapsprogramma voor alle leidinggevenden en een op maat gemaakte coachopleiding voor de relatiemanagers.
Tijdens de opleiding leerden de relatiemanagers wat coaching wel en niet is, welke verschillende coachtechnieken er zijn en hoe ze die kunnen inzetten tijdens hun dagelijkse gesprekken. De impact van de training is duidelijk merkbaar. Niet alleen weten relatiemanagers de verantwoordelijkheid duidelijker bij de professionals, ze komen in hun gesprekken ook sneller tot de kern en weten hoe ze anderen kunnen begeleiden in de ingewikkelde situaties binnen hun werk.
Een half jaar na de trainingen zijn er terugkomdagen gepland om nog verder te verdiepen in de geleerde vaardigheden en te borgen. NONONS blijft betrokken bij de ontwikkeling van leidinggevenden en relatiemanagers om duurzame groei en ontwikkeling te garanderen.