Soms loopt een gesprek met je medewerker niet helemaal zoals je had gehoopt dat het zou lopen. Je merkt dat je geen grip meer hebt. Met de volgende stappen kun je ervoor zorgen dat je als manager de regie kan houden in een gesprek met je medewerker.
Contracteren: aanvang van gesprek (doel, vorm, tijd)
Als je aan het begin van het gesprek duidelijke vragen stelt aan de medewerker en aan de hand daarvan afspraken maakt, weet je waar het gesprek over zal gaan. Een aantal vragen die je kan bedenken bij contracteren zijn:
- Wat is het doel van dit gesprek?
- Wat wil je in dit gesprek doen?
- Wil je naar een oplossing kijken of wil je uitzoeken hoe dit kan zijn gebeurd?
Regie houden in gesprek
Als je tijdens een gesprek je twijfels hebt of het gesprek dat jullie hebben wel helpend is voor het doel van het gesprek dat jullie hebben vastgesteld, stel dan deze vragen aan je medewerker:
- Helpt het je om het er zo over te hebben?
- Is dit wat je voor ogen had?
- Is het zinvol om hier nog op door te gaan?
Off topic benoemen en vragen of het relevant is
Soms bespreek je in een gesprek een ander onderwerp dan jullie hadden afgesproken. Als je merkt dat je off topic gaat benoem dat dan. Je zou kunnen vragen of het onderwerp dat jullie nu aan het bespreken zijn relevant is.
Lastige interactie: bespreekbaar maken
Als het gesprek moeizaam verloopt: bespreek het. Benoem wat je ervaart en vraag hoe de medewerker dat ziet. Door bijvoorbeeld te vragen:
- Jeetje, wat loopt dit gesprek moeizaam, ervaar jij dat ook zo?
- Het lijkt erop dat ik steeds de oplossingen voor je problemen moet verzinnen, herken je dat?
Gesprekken met 2 onderwerpen: minicontract
Soms ontstaan er twee sporen. Dit gebeurt als je je medewerker twee dingen hoort zeggen die heel erg op elkaar lijken. Dan kun je een minicontract sluiten: wil je dit allebei bespreken of is het eigenlijk hetzelfde onderwerp? Door minicontracten te sluiten tijdens het gesprek, houd je als manager de regie.