Wij houden van het coachvak. Coach zijn en anderen kunnen begeleiden richting hun doel is geweldig om te doen. Om iemand goed te kunnen coachen zijn er een aantal basis tools voor de coach die essentieel zijn. Ben je benieuwd naar wat deze tools zijn en wil je hier graag over leren? Lees dan verder over onze coachings tools.
Leren luisteren als tool voor coaching
Het allereerste dat mensen noemen als je vraagt: wat kan een goede coach goed is: Luisteren. Goed kunnen luisteren is in veel beroepen handig, maar voornamelijk wanneer je iemand coacht. Je coachee voelt zich daardoor op zijn gemak. Jij toont interesse in zijn probleemgebieden, waardoor hij zich gehoord voelt. Je moedigt hem door goed te luisteren aan om meer te vertellen, om zelf te bedenken of het waar is wat hij je vertelt. Een ontzettend handige tool voor jou als coach. Maar niet altijd makkelijk. Want soms ben je afgeleid en denk je aan boodschappen die gedaan moeten worden. Of je vindt iets van wat de coachee je vertelt en je wil je mening geven of er iets over vertellen. Als je goed wilt luisteren, laat je de boodschappen in je hoofd weer gaan en laat je je mening even achterwege. Je kijkt je coachee aan, humt en knikt en kijkt begripvol. Je kunt ook hoe je zit en je houding spiegelen aan hoe je coachee zit.
Stiltes
Ik moet hier ook even het belang van stiltes noemen. Een goede coach kan goed tegen stilte. Vaak na een antwoord denkt de coachee nog even na. Is dit het wel? Klopt dit antwoord? Is dit alles wat er over te vertellen viel? Dan is hij even stil. Je kan dan als coach de neiging hebben om de volgende vraag te stellen of om samen te vatten of wat dan ook te zeggen, maar het werkt vaak echt heel goed als je stil blijft. En even wacht. Of er nog iets komt. Het brengt ook rust in het gesprek. Ook als je een vraag stelt en er komt niet gelijk een antwoord. Wacht even. Je coachee denkt na. Dat wil je juist, dus niet je vraag verduidelijken of herhalen, gewoon even wachten. Als hij je vraag niet snapt, zegt hij het wel.
Samenvatten
Na aandachtig te hebben geluisterd, reageer je op zijn verhaal. Onthoud dat jij hier een coach bent en niet superman. Je helpt de problemen op te lossen, maar lost ze niet op. Samenvatten werkt daarom als een trein. Je zegt wel iets, maar je voegt niets toe. Je herhaalt wat je coachee zei, in het kort, in je eigen woorden en noemt alleen de kern. Op die manier kijk je niet alleen of je het hebt begrepen. Zo laat je de coachee weer na zelf denken, en neem jij het niet over. Doe dit niet al te zorgvuldig, maar losjes. Je hoeft niet het hele verhaal te herhalen. Vertel gewoon wat voor jou de kern lijkt. En mompel het, raad het, check of dit de kern is. Het werkt vooral om een gevoel te noemen wat bij je blijft hangen. “Dus je bent vooral gepikeerd dat ze zonder overleg dit besluit hebben genomen”. Als je het verkeerd raadt is dat helemaal niet erg, dan corrigeert de ander je wel.
Doorvragen
Doorvragen is eigenlijk altijd belangrijk. Tijdens een coachingsessie kan je doorvragen aan de hand van wat hij/zij vertelt. Zo leer je hem/haar en de situatie nog beter kennen en kunnen jullie samen komen tot nieuwe inzichten. Maar ook doorvragen bij collega’s en andere mensen wanneer je feedback ontvangt, is verstandig. Probeer van alles een reden te krijgen, zodat je deelnemers kan brengen tot een heldere oplossing, maar ook zodat jij kan onderbouwen hoe en waarom jij zo te werk gaat.
Als de coachee uitverteld is, kun je doorvragen. Probeer wel goed aan te blijven sluiten. Daarmee bedoel ik dat je heel dicht bij het verhaal van de coachee blijft. Dus als hij vertelt over dat hij net heeft gehoord dat hij een project niet krijgt, wat hij wel had gewild, herhaal je wat hij vertelde en stel je een vraag die daarbij aansluit. “Hoe voelde dat voor je” “het klinkt alsof je geschrokken bent, vertel eens”. Open vragen die de coachee helpen zijn probleem beter te begrijpen werken het beste. Probeer niet zozeer vragen te verzinnen die jouw nieuwsgierigheid bevredigen (hoe heet het project, wie heeft dit besloten) want daar help je jezelf mee, maar niet je coachee. Vermijd ook
cocktailvragen (meerdere vragen in een) en suggestieve vragen (zou je niet eens… ).
Meer tools voor de coach?
Ben je nog geen coach maar ben je wel geïnteresseerd geworden? Lees dan meer over hoe je er achter komt of je geschikt zou zijn als coach of kijk bij de coachopleidingen voor een coach die bij jou past. In elk van de geaccrediteerde coachopleidingen van NONONS oefenen we luistervaardigheden. Daarnaast krijg je bergen handvatten en tools om effectief en zuiver te kunnen coachen. Bezoek een van onze vrijblijvende informatie avonden of lees alvast het boek No-Nonsense coaching, van Anne de Jong voor je alle ins en outs van het coachvak. Koop hem nu bij ons in de webshop.