ACT oefeningen om de belangrijke waarden voor de coachee te ontdekken

We hebben allemaal wensen en grote dromen. Ergens diep van binnen weten we wat we belangrijk vinden en wat we eigenlijk zouden willen doen, en toch lukt het vaak niet. Dan kun je Acceptance and Commitment Therapy (ACT) gaan doen. Hierbij krijg je ACT oefeningen om te kijken naar wat voor coachees echt belangrijke waarden zijn en hoe ze daar naar kunnen leven. Wil je meer weten?

Wat is ACT?

ACT is een vrij nieuwe vorm van gedragstherapie. Je leert met behulp van ACT oefeningen om je acties te richten op wat belangrijk voor je is, je waarden. Als je dat doet, kun je een rijk en zinvol leven leiden. Het is bij ACT van belang om pijnlijke gedachten en gevoelens te leren accepteren, in plaats van ze te willen veranderen. Je gaat iets doen terwijl het moeilijk is, wacht dus niet totdat je je lekker voelt of totdat je bijvoorbeeld je overtuigingen, weerstand of onzekerheid hebt veranderd.

Het doel van ACT oefeningen is psychologische flexibiliteit. Dat houdt in dat je naar je waarden kan blijven leven, ook als het minder goed loopt.

ACT-oefeningen

 

De zes pijlers van ACT  oefeningen

  1. Waarden: wat je echt belangrijk vindt, waar je naar wilt leven
  2. Controlestrategie/acceptatie: niet meer weglopen maar doen wat je moet doen
  3. Defusie: je losmaken van je zelfbeeld, gedachten en overtuigingen met behulp van ACT oefeningen
  4. Mindfulness: in het hier en nu leven
  5. Zelf als context: je bewust worden van al je negatieve gedachten door middel van ACT oefeningen
  6. Actiegerichte waarden

Act oefeningen

Er zijn verschillende soorten ACT oefeningen die ervoor zorgen dat je meer uit een coaching gesprek kunt halen. Een voorbeeld van zo’n oefening is  ‘De eigenlijk-lijst…’. Je geeft de coachee hierbij de opdracht om op te schrijven of te vertellen wat ze eigenlijk allemaal willen doen. Hierin komen de waarden van de coachee vaak naar boven.

Act oefeningen om een coachee inzicht te geven in zijn eigen waarden zijn erg belangrijk. Een oefening die je hiervoor kunt gebruiken is ‘Score geven aan levensgebieden’. Hij vult dan het lijstje hieronder in met cijfers per levensgebied.

  Nu Wens
Gezondheid    
Relatie    
Vrije tijd    
Zingeving    
Sociaal    
Maatschappij    

Nu je meer weet over ACT oefeningen kun je ze toepassen tijdens een coaching. Wil je een nog betere coach worden? Check dan onze opleidingen in Amsterdam of Rotterdam of kom naar een informatie avond.

Hulp nodig bij een
complex coachingstraject?