Soms heb je van die dagen of weken dat je het super druk hebt. Je hebt honderden gedachten en het lijkt alsof je hoofd overloopt van de ideeën. Heb jij symptomen van teveel stress in je leven? Hoe stress verminderen? Dat is minder ingewikkeld dan je denkt. Wij hebben onze 5 beste tips voor je op een rijtje gezet.

1. Ga een blokje om

Regelmatig bewegen helpt je met stress omgaan, en helpt stress verminderen.

Je maakt je hoofd leeg, er worden stofjes aangemaakt in je hersenen waar je blij van wordt en je voelt je direct meer ontspannen. Wetenschappelijk onderzoek heeft bovendien aangetoond dat je, als je beweegt, je creatieve brein meer ruimte geeft en dingen beter kan onthouden.

Je hoeft niet persé te sporten, je kunt ook een lekkere wandeling maken, in de tuin werken of het huis eens goed schoonmaken. Ga bewegen om stress te verminderen, en blijf regelmatig bewegen om jezelf te beschermen tegen stress.

2. Minder stress door: te schrijven

Door even de tijd te nemen op te schrijven waar je hoofd vol van zit, schrijf je letterlijk je hoofd leeg. Bovendien helpt het op papier zetten van alle gedachten je om prioriteiten aan te brengen en zo overzicht te creëren. Dit zal al direct de vraag hoe stress verminderen beantwoorden.

Hoe stress verminderen

3. Hoe stress verminderen: adem in, adem uit

Als je gestresst bent is je ademhaling vaak hoog en oppervlakkig. Door je bewust te worden van je ademhaling en diep adem te halen via je buik, zal je direct merken dat je rustiger wordt en zal dat dus direct stress verminderen.

Een makkelijke oefening die je overal, ook in een vergadering, kan doen is tien keer achter elkaar diep adem halen. En alleen daarop focussen. Niemand hoeft dat te merken en je hebt er direct profijt van doordat je stress verminderd.

Een volgende stap is dit wat langer vol te houden. Als je iedere dag bijvoorbeeld de tijd neemt om in een rustige omgeving te gaan zitten of liggen, en je te focussen op je ademhaling zal je merken dat je algehele stress-level omlaag gaat en dat je in het dagelijks leven je stress vermindert.

4.  Eet gezond

Als mensen gestresst zijn hebben ze vaak meer zin in zoetigheid en ongezonde snacks. Deze zorgen voor een snelle schommeling in je bloedsuikerspiegel waar je alleen maar onrustiger van wordt. Hoe stress verminderen? In ieder geval niet door ongezond eten.

Voed je lichaam met een evenwichtig en gezond eetpatroon en probeer suiker te vermijden. Dat betekent dat je beter geen snoep, wit brood, alcohol en frisdranken kan nemen. Daarnaast is ook cafeïne in tijden van stress een hele slechte keus, omdat dit de aanmaak van het stresshormoon cortisol stimuleert.

Hoe stress verminderen

5. Stress verminderen door: wat vaker nee te zeggen

Als je antwoord wil op de vraag ‘Hoe stress verminderen’ dan moet je goed naar jezelf kijken. Zeg je te vaak ja? Dit kan voor een hoop stress zorgen. Zeg eens wat vaker nee. Makkelijker gezegd dan gedaan? Onze Nonons coaches kunnen je helpen om op een respectvolle manier je prioriteiten te stellen en ja daar hoort ook nee zeggen bij. 

We hopen dat je iets hebt aan onze praktische en nononsense tips om stress te verminderen. Onze coaches helpen je graag bij het verminderen van stress. Ben je benieuwd naar meer coaching tips zoals ‘hoe stress verminderen’ of wil je weten wat onze coaches voor jou kunnen betekenen? Neem dan een kijkje op onze website en vindt de coach die bij jou past.

Hulp nodig bij een
complex coachingstraject?