Coachen van collega’s deel4 - Nonons

Deel 4. Motivatie vergroten

Wil jij je collega’s echt verder helpen? In deze blog-reeks vind je handige tips om als leidinggevende, scrum-master of projectmanager je collega’s te coachen. In de vorige blog las je dat je pas kunt coachen als de ander dat zelf wil. Maar wat nou als je heel duidelijk hebt geconfronteerd (wel respectvol uiteraard) maar de ander wil niet.  

Als je een nee krijgt of een heel lauwe reactie, dan kun je, om de motivatie te vergroten, de ‘wortel’ of de ‘stok’ gebruiken. Ook dit leer je in onze opleiding Coach Intern: https://nonons.nl/bedrijfscoach-opleiding-amsterdam/

De wortel is als een worst voorhouden. Je probeert de motivatie om te veranderen te vergroten bij de medewerker door te schetsen wat hij eraan heeft om te veranderen: ‘Zou het niet leuk zijn als meer mensen je wisten te vinden voor wat werk jij doet?’ ‘Zou het niet heerlijk zijn als mensen meer naar je zouden luisteren?’ ‘Zou het niet lekker zijn als je minder stress zou ervaren?’ Je probeert het veranderen aantrekkelijker te maken. Het alternatief is de stok. De stok is een andere manier om de motivatie te vergroten van de medewerker – namelijk door consequenties te schetsen. Je probeert het veranderen urgenter te maken. Dus: ‘Als je niet zichtbaarder wordt, krijg je geen promotie.’ Of ‘Als je niet duidelijker gaat communiceren, krijg je geen goed-beoordeling.’ Of ‘Als je niet een betere samenwerking aangaat met afdeling X, dan zul je geen nieuwe projecten krijgen.’ De wortel en de stok kunnen beide effectief zijn om de motivatie te vergroten tot verandering. Sommige leidinggevenden zijn meer geneigd de wortel in te zetten, anderen de stok. Je kunt ze na elkaar inzetten en door elkaar gebruiken. Ze kunnen beide helpen om je medewerker te motiveren om te willen veranderen.

Als je medewerker hierna gemotiveerd is en besluit te willen veranderen, kun je hem coachen. Als het nog steeds geen ja is, heb je drie mogelijkheden:

  • veranderen: je bedenkt een list, iets geks, dat je nog niet eerder ingezet had om de motivatie te vergroten, verzin het maar;
  • accepteren: je accepteert dat de ander niet verandert. Alleen jij kunt bepalen of dat 99 acceptabel is of niet. Soms is het ontwikkelingsdoel van je medewerker essentieel voor zijn functioneren, soms is het alleen een pluspunt;
  • je voert de consequenties uit zoals geschetst bij de stok, dus je geeft niet de promotie of niet de verlenging of het grote project.

De kern is dat je niet gaat (proberen te) coachen als iemand dat niet zelf wil. Wat ik zelf bijvoorbeeld vaak deed, is proberen met suggestieve vragen iemand in beweging te krijgen. ‘Jij wilt toch ook meer zichtbaarheid?’ Of ik begon al te helpen of te coachen zonder dat de ander wist waar ik precies heen wilde. Dat werkt niet, want dan moet jij hard werken. Het is niet coachend, dus verlies je energie.

Als je leidinggevende bent: bedenk bij elk van je medewerkers wat zijn belangrijkste leerdoel is. Heb je respectvol geconfronteerd? En ben je daar heel duidelijk in geweest of was je te voorzichtig? Heb je al de motivatie proberen te vergroten door het gebruik van de ‘wortel ’of de ‘stok’? Als je medewerker niet verandert, is dat dan jammer of onacceptabel?

Als je niet leidinggeeft maar collega’s probeert te coachen: wees je ervan bewust dat coachen dus alleen kan als de ander dat wil. Je kunt de motivatie vergroten en het dus aantrekkelijker of urgenter maken met de wortel of de stok. Weet je iemand om dit uit te proberen?

Veel coachplezier!

Meer weten? Check dan onze Coach Intern opleiding: https://nonons.nl/bedrijfscoach-opleiding-amsterdam/

Hulp nodig bij een
complex coachingstraject?