Coachend leiderschap betekent dat je als leidinggevende niet alleen leiding geeft, maar ook coacht. Als je beide vaardigheden beheerst, heb je goud in handen. Als leidinggevende heb je verschillende rollen: leider, manager en coach.
- Als leider bepaal je de visie en missie. Waar wil je naartoe met jouw bedrijf of afdeling? Wat zijn de kansen en doelen?
- Als manager stel je verwachtingen en doelstellingen voor je medewerkers, monitor je resultaten en geef je complimenten en support.
- Als coach help je medewerkers stappen te zetten richting hun eigen doelen, die ook aansluiten bij de doelen van het bedrijf.
Wat je kan doen om jouw medewerkers het beste te begeleiden, lees je in onze blog.
Hulp bij eigen ontwikkeling bieden
Veel mensen denken dat een coach tips en adviezen geeft. Maar als coach geloof je dat je medewerker zelf oplossingen kan bedenken voor zijn problemen. Je helpt hem door samen te onderzoeken wat zijn probleem precies is, wat hij wil bereiken, en hoe dat eruitziet. Door langer stil te staan bij het probleem, komen de oplossingen vaak vanzelf. Echter, je kunt een medewerker alleen coachen als hij dat wil en zelf een doel heeft. Soms is een medewerker zich echter niet bewust van de noodzaak tot verandering. Dan moet jij als leidinggevende respectvol confronteren. Bespreek eerlijk en duidelijk welke verbeterpunten je ziet en wat de consequenties zijn. Verleid je medewerker om aan zichzelf te werken door positieve en negatieve consequenties te benoemen.
Complimenten geven
Complimenten geven is belangrijker dan je denkt. Stel je voor: je geeft een presentatie, maar halverwege stopt de laptop ermee. Je raakt de draad kwijt bij de eerste kritische vraag. De volgende dag zegt je manager: “Goed gedaan, gisteren!” Wat denk je dan? Waarschijnlijk vraag je je af of hij wel heeft opgelet. Het komt doordat je als ontvanger van dit compliment niet goed weet waarvoor je precies een compliment kreeg.
Het belang van complimenten geven
Een goed compliment versterkt het zelfbeeld en verbetert de relatie. Een compliment werkt motiverender dan cadeaus, promoties of geld (mits iemand tevreden is met zijn salaris). Regelmatig complimenten geven stimuleert een positieve cultuur en zorgt ervoor dat je meer oog krijgt voor het positieve in je medewerkers, wat ook jou blijer maakt.
Stel je voor dat je nog steeds die belabberde presentatie hebt gegeven en je manager zegt: ‘Goed gedaan, gisteren. Ik zag dat je, nadat de laptop het begaf, op een heel luchtige manier de boel aan elkaar praatte. En toen je een ontzettend lastige vraag had weten te tackelen, wist je zelfs met een grapje het hele team bij de les te houden. Ik zag dat je het na een paar moeilijke situaties wel onder controle had. Ik merkte dat ik heel ontspannen naar je kon kijken en dat ik met een gerust hart de volgende presentaties aan jou kan overlaten.’ Wat zou je dan denken? Precies. Mmm, daar heeft-ie een punt. Eigenlijk heb ik het best goed gedaan. En wat heeft-ie goed opgelet. Nu snap ik het waarom hij mij complimenten geeft.
Hoe geef je een goed compliment?
- Complimenteer veel: Iedereen heeft behoefte aan positieve waardering.
- Wees oprecht en specifiek: Benoem concreet gedrag en het effect ervan op jou.
- Complimenteer snel: Bewaar complimenten niet tot het functioneringsgesprek.
Tools voor coachend leiderschap
Leer tijdens onze trainingen respectvol confronteert, de drie rollen van leidinggevende, veelvoorkomende valkuilen en verschillende coachtools voor gesprekken met je medewerkers of hoe je een gesprek goed voorbereid met een wortel en een stok. Wil je je vaardigheden echt verbeteren? Schrijf je dan in voor de training Coachend Leidinggeven.