complimenten gevenStel, je geeft een presentatie. Halverwege stopt de laptop ermee, waardoor je een tijdje

bezig bent om het apparaat weer aan de praat te krijgen. Bij de eerste kritische vraag die

je krijgt, raak je de draad kwijt. Je komt niet goed uit je woorden en er wordt wat lacherig

gereageerd. Je baalt zelf behoorlijk van deze presentatie.

Een dag later geeft je manager je een schouderklop en zegt: ‘Goed gedaan, gisteren!’

Wat denk jij dan? Wat een pannenkoek! Waarom is hij nou complimenten aan het geven? Heeft-ie wel op zitten letten? Zit-ie nou

alleen aardig te doen? Of heeft hij geen verstand van presentaties?

Dat zijn niet bepaald de gedachten waar je op hoopt als je complimenten geeft. Hoe

komt dit nou? Het komt doordat je als ontvanger van dit compliment niet goed weet waarvoor je precies een compliment kreeg.

Coachend Leidinggeven

Voor coaches en managers die coachend willen leidinggeven is goede complimenten geven een essentiële vaardigheid. Een

compliment versterkt het zelfbeeld van de ander en zorgt voor een betere relatie.

Hoe kan je op een goede manier complimenten geven? 

Stel je voor dat je nog steeds die belabberde presentatie hebt gegeven en je manager

zegt: ‘Goed gedaan, gisteren. Ik zag dat je, nadat de laptop het begaf, op een heel

luchtige manier de boel aan elkaar praatte. En toen je een ontzettend lastige vraag had

weten te tackelen, wist je zelfs met een grapje het hele team bij de les te houden. Ik zag

dat je het na een paar moeilijke situaties wel onder controle had. Ik merkte dat ik heel

ontspannen naar je kon kijken en dat ik met een gerust hart de volgende presentaties aan

jou kan overlaten.’

Wat zou je dan denken? Precies. Mmm, daar heeft-ie een punt. Eigenlijk heb ik het best

goed gedaan. En wat heeft-ie goed opgelet. Nu snap ik het waarom hij mij complimenten geeft.

Voor complimenten geven geldt:

  • complimenteer veel: iedereen heeft behoefte aan positieve waardering,

    complimenten zijn dus altijd welkom. Sterker nog, kritiek weegt veel zwaarder en blijft veel langer hangen dan een compliment.

  • wees oprecht en specifiek: benoem het concrete gedrag en het effect op jou

    (gedachten, gevoel, gedrag). Vertel je medewerker wat je precies in of aan hem waardeert en waarom.

  • complimenten geven doe je zo snel mogelijk: Bewaar je complimenten niet tot het

    functioneringsgesprek, of erger nog, tot het afscheidspraatje als je medewerker uit dienst gaat.

Het belang van complimenten geven

Een compliment is een positieve waardering van een geleverde inspanning, prestatie of

resultaat. Complimenten geven is superbelangrijk. Een compliment werkt zelfs

motiverender dan cadeaus, een promotie of geld (mits iemand tevreden is met zijn

salaris). Door regelmatig openlijk complimenten te geven stimuleer je een cultuur waarin

mensen positief over elkaar praten. Als je er een gewoonte van maakt om vaker

complimenten te geven, ga je vanzelf op een andere manier naar je medewerkers kijken.

Je krijgt meer oog voor het positieve. Daar word je zelf ook blijer van.

 

Uit: No-nonsense leidinggeven, Nadia van der Vlies. Bestel het boek hier.

Wil je in de praktijk leren hoe je dat doet, Coachend Leidinggeven, check dan de site voor

de vijfdaagse training Coachend Leidinggeven.

Hulp nodig bij een
complex coachingstraject?